Skip to content

Att skriva ett nyhetsbrev - hur gör man?

Först och främst. Vem är det som kommer läsa ditt nyhetsbrev? Vad har de för intressen? Vad brinner de för? Vad hatar dem? 

Det kan vara lätt att hamna i fällan att skriva åt sig själv. Man lyfter USPar och fördelar i sitt erbjudande som man själv tycker om. Men det är kunden som ska övertygas - inte du.

För dig kanske det viktigaste är ett bra pris. Men din kundbas kanske bryr sig mer om hållbarhet - eller något helt annat. 

Du måste veta vem du skriver nyhetsbrev till först

Och när du har tagit reda på vem det är så är det dags att börja skriva.

Men innan du skriver ett enda ord, se till att du använder rätt ton. Det kan kännas naturligt att skriva formellt för att visa sin professionalitet och imponera på kunden. Men tro mig, detta känns inte naturligt för kunden - och de blir inte imponerade av snygga meningsuppbyggnader och svåra ord.

Kunden vill kunna relatera till dig och det du säger. Och när du skriver på ett komplicerat, eller branschspecifikt sätt bygger du en mur mellan dig och kunden. 

Försök istället att skriva i en vardaglig ton. Och jag menar inte hur du pratar med kollegorna, eller med vanligt folk du träffar till vardags. Jag menar hur du pratar med människor du har känt i 10 år. Dina bästa vänner som du pratar med helt utan att försöka framstå på något särskilt sätt. 

Det är först då du verkligen kan tala till kunden, och han/hon verkligen lyssnar. 

Föreställ dig att du får ett samtal från en telefonförsäljare

Telefonförsäljaren presenterar sig med någon generisk mening som han läser från manuset han har framför sig. Han pratar över dig och börjar tjata om någon produkt som du bara måste köpa och vilken unik möjlighet du har framför dig. Inom 1 minut har du förmodligen lagt på luren. 

Nästa dag ringer din bästa vän och ni pratar en stund. Sen nämner han en produkt som han precis har börjat använda som har hjälp honom lösa ett problem som även du har. Du blir intresserad och innan du vet ordet av det har du köpt samma produkt.

Detta är den onekliga effekten någon du litar på, och relaterar till, kan ha. För till skillnad från telefonförsäljaren, har din vän inte en dold agenda som du kan se igenom.

För istället för att skamlöst försöka tjäna pengar på dig, vill din vän hjälpa dig lösa samma problem som han hade innan han gjorde det fantastiska valet att köpa produkten.

Och du behöver inte framstå som någon välgörenhet inför din kund - för det vore inte genuint. Men visa för kunden att du finns för att fylla ett hål, eller lösa ett problem, som kunden har. Visa främst att du finns för att hjälpa - inte bara för att sälja.

Closing the deal - ditt nyhetsbrev ska sälja

Nu vet du vikten av att skriva personligt och bygga en transparent kontakt med kunden. Men självklart ska du försöka få kunden att faktiskt köpa också.

Trots att målet med ett nyhetsbrev är att bygga en relation med kunden, går det utan problem att samtidigt få ett sälj. 

Och vad behöver man för att sälja i ett mail? Call-to-action. Helst flera stycket!

Du vill ge kunden tillräckligt med information att han/hon får en tydlig och positiv bild av ditt erbjudande. Du vill väcka intresset för det du har att säga så att du sedan med en stark och övertygande call-to-action kan få dem att klicka vidare till din hemsida och eventuellt göra sitt köp.

Ett tips om du har får ihop en något lång text, är att du delar upp texten i två eller fler delar. I mellanrummen lägger du en knapp som tar dem vidare till din sida där de kan läsa mer om ämnet i texten ovan. Eller länka direkt till produktsidan om det är relevant till texten. 

Glöm inte att de flesta som tillslut köper en produkt läser på noga innan de genomför sitt köp. Därför vill du erbjuda all information om produkten/tjänsten och med den kunna svara på alla kundens tänkbara frågor och invändningar. Därför är det ett utmärkt val att ha en sida där du samlar blogginlägg, Q&A och informationsinlägg, som du kan hänvisa vidare till i ditt nyhetsbrev.

Sammanfattning:

  • Ta reda på vilka dina kunder är.
  • Skriv åt kunderna - inte åt dig själv.
  • Skriv med en vardaglig ton - som om du pratade med din bästa vän.
  • Undvik komplicerade meningsbyggnader och ord som inte alla förstår.
  • Visa att du finns för att hjälpa - inte bara för att sälja.
  • Använd Calls-to-actions som låter den intresserade kunden läsa vidare eller köpa.
  • Ge kunden all information den behöver för att tryggt kunna göra ett köp och veta vad han/hon kan förvänta sig.

 

Leave a Comment