Använder du HubSpot till dess fulla potential?

Vet du inte hur du ska använda de olika verktygen i HubSpot för att få ut dess fulla potential?

 

Häng på så går vi igenom de olika verktygen och hur du kan använda dem för att nå HubSpots CRM  fulla potential. 

HubSpot är en av de populäraste sales and marketing CRM plattformarna i världen, men trots detta så finns det många företag som inte använder HubSpot till dess fulla potential. HubSpot kan för vissa vara en oslipad diamant. Många använder ett par av HubSpots verktyg men missar mycket som kan gynna dem. Om du inte använder de funktionerna som finns i HubSpot för marketing och sales så missar du flera sätt att växa ditt företag. Om du endast använder någon enstaka av HubSpots verktyg så betalar du ofta för tillgång till HubSpots andra verktyg. Så varför då inte ta nytta av alla verktyg som HubSpot erbjuder?

Läs vidare så går vi igenom en del av HubSpots olika verktyg och hur du kan använda HubSpots CRM till dess fulla potential.

Använder Du inte Hubspot för din CRM? Läs vårt inlägg där vi Jämför HubSpot VS Mailchimp VS Klaviyo och vilken som passar dig bäst.

Email marketing Tools

HubSpots Email marketing tool som är kopplat med HubSpot CRM används för att både designa och skicka professionella e-poster, men även för att optimera och förbättra din performance.

I HubSpots Email marketing tool kan du schemalägga utskick till den tid som funkar bäst för dig och dina kunder. Du kan även A/B testa dina utskick, analysera dina utskick i verktyget och få fram data om click rate, open rate och top clicked links i dina utskick. Du kan även se vilka som engagerade med ditt utskick, när dem gjorde det och vilka som är dina mest populära utskick. Detta gäller även Automation workflows.

Integrera med alla dina andra system

HubSpot går att integrera med över 200 olika appar som Gotowebinar, Linkedin, Shopify, Salesforce, Zendesk, Facebook och Wordpress.

Om du istället föredrar någon annan CRM plattform så kan du enkelt integrera den med HubSpot. Genom att integrera din favorit CRM med HubSpot så får du tillgång till de verktyg HubSpot erbjuder, som marketing, customer service och sales men du är fortfarande intakt med ditt val av CRM.

Campaigns

Att använda sig utav campaigns har flertal förmåner, speciellt när det gäller rapportering. Campaigns länkas ihop med alla tillgångar du använder, Varje artikel, social media post och e-post kan bli länkat. I Campaign dashboarden får du ett helikopterperspektiv över vad som bidrar med vad till din kampanj.

En av de största missarna när det gäller att använda HubSpot till dess fulla potential är att man ignorerar Campaigns.

Många företag lägger all fokus på att använda andra HubSpotverktyg vilket leder till att Campaigns ofta missas.

Hur fungerar HubSpot campaigns?

Vi kan ta ett kort exempel. Du har precis skrivit klart ett whitepaper som du vill marknadsföra genom en kampanj och för att göra det använder du dessa tillgångar:

- E-post
- Blog post
- CTA’s
- Website pages.

Självklart kan du analysera hur dessa assets presterar individuellt men det är här Campaigns verktyget kan ge dig en pricksäker överblick. Genom att länka alla dessa assets till en kampanj så ser du hur de arbetar tillsammans och hur de presterar på ett och samma ställe. Dessa Campaign rapporter är både enkla att få fram och förstå för dig och dina medarbetare samtidigt som det ger dig en riktig skattkista med värdefull data.

List segmentation

Med verktyget List segmentation kan du bygga upp listor. List segmentation hjälper dig att skicka personaliserade e-poster i större skala. Genom information du får från dina kunder kan du bygga upp listor på vad för intressen kunden har så att du kan skicka ut den mest relevanta informationen beroende på dina olika kundprofiler.

Alla detaljer om dina leads syns i deras unika profil. Där kan du se första kontakten med ditt företag, antalet öppnade e-poster, hur mycket content de laddar ner från din sida, hur de engagerar på sociala medier, hur många och vilka av dina sidor de besöker och mycket mer.

Blogging platform

Även om du använder dig av någon annan typ av hemsida, som WordPress så kan du använda HubSpots blogging platform. Många bloggare föredrar att blogga på HubSpot eftersom det är ett mycket enklare och mer intuitivt system. HubSpot är designat för folk som inte är webbutvecklare, det är alltså väldigt användarvänligt. Även om du inte har någon erfarenhet av att bygga hemsidor eller SEO så kan du förstå dig på HubSpots blogg platform. HubSpot's blogging platform ger dig även en SEO-checklista för varje blogg så att du inte missar något viktigt för din organiska trafik

HubSpot COS

HubSpot COS eller Content Optimization System.

Om du använder HubSpot för att bygga upp din hemsida kan du integrera alla andra hubspot verktyg med hemsidan. Som jag nämnde tidigare så kan du integrera en WordPress hemsida med HubSpot, dock är detta inte lika lätt som att använda HubSpot COS från grunden. Om du ska integrera t.ex WordPress så kommer du manuellt att behöva sätta in URLs till HubSpot content strategy verktyg om du vill få data på specifika sidor.

HubSpot Content optimization system är mycket vänligt för dig som inte är en webbutvecklare, det är lätt att bygga en hemsida som fungerar fint, snabbt, är SEO-optimerad och mobilanpassad.

Här är några av de fördelar HubSpot Content Optimization system kommer med:

  • Easy Customization
  • Responsive websites (Layouten anpassas efter skärmstorlek)
  • 24-hour support team
  • Access to the Template Marketplace
  • Built-in analytics
  • Smart Content
  • Fast Loading speeds
  • Easy SEO optimization
  • Free SSL Certificate included

HubSpots content strategy/SEO tool

HubSpots content strategy hjälper dig att bygga upp en “karta” för att publicera mer organiserat content. Det hjälper dig att länka till “pillar” content vilket kan hjälpa dig att ranka högre i sökresultaten.

Meningen med verktyget är att kombinera de bästa delarna av HubSpot content strategy och HubSpot SEO till en. Istället för att skriva enstaka bloggposter så bygger du upp dina inlägg runt specifika kampanjer där du med hjälp av kartan kan göra ett strategist content schema för att driva in organisk trafik.

HubSpots SEO tool kommer även med ett keyword tool för att identifiera de bästa nyckelorden för din hemsida.

HubSpot workflows

HubSpot workflows är ett verktyg som hjälper dig att automatisera marknadsföring, sales och “service processes” och att generera mer leads.
Du kanske inte har anställda eller tiden nog att ta fördel av alla dessa hubs, det bästa du då kan göra är att identifiera de som gynnar dig mest och använda dem i din content strategy.

I både workflows och dina kampanjer kan både de som arbetar med marketing och de som arbetar med sales jobba i symbios då hela kundresan, alla deals och tickets kan spåras och optimeras.

Det finns då inga frågetecken i kundresan alls. Om leads kommer från olika håll så kan sales spåra det och se vart de kommer ifrån och fatta beslut därefter utan att behöva dubbelkolla och förlora dyrbar tid.

Det blir enklare med experthjälp

Med en sån stor arsenal av olika verktyg så är det lätt att känna sig överväldigad. Men nu har du i alla fall fått en överblick på de grundläggande funktionerna i HubSpot och hur du bäst kan använda dem.

 

Vill du läsa mer om HubSpots olika verktyg som kan hjälpa dig att hitta och konvertera leads? Gör det här.

Behöver du hjälp med att krama ur HubSpot till dess fulla potential? Vi på Reynolds International Marketing hjälper dig gärna! Boka ett möte med oss idag!

Leave a Comment