Skip to content

11 misstag med e-postmarknadsföring dina konkurrenter begår och hur du slipper dem!

1. Du skickar för sällan

I min mening, det allra vanligaste misstaget företag begår med sin e-postmarknadsföring är att inte skicka tillräckligt ofta. Att enbart skicka en gång i månaden gör att man går miste om enormt mycket försäljning. Helst ska man skicka tre gånger i veckan med relevant innehåll till relevanta målgrupper.

2. Du skickar för ofta

Att skicka tre utskick i veckan till kunder som absolut inte vill ha tre utskick i veckan är ett utmärkt sätt förlora en kund som annars kanske hade handlat. Använd segmentering för att se till att aktiva kunder får frekventa mail medan inaktiva kunder får färre mail. 

Du kan läsa mer om segmentering i vår ultimata guide om e-postmarknadsföring här.

3. Du har inget introduktionsflöde

Det första (och viktigaste) du bör tänka på i din e-post automatisering är en välkomstserie. Här har du möjligheten att ge ett första intryck som kan bära eller brista dina kommande utskick.

I detta flödet välkomnar du dina läsare och ger tydlig information om vad ditt företag gör, varför kunden gynnas av att få dina e-poster, berätta om dina mål och visioner och hur du ger värde. Du bör även förbereda läsaren på vad framtidens e-poster komma erbjuda. Kommer dina nyhetsbrev handla om nya produkter, tips, recept eller guider?

Det är viktigt att vara öppen om dina avsikter för att förbättra dina utskick i framtiden. Dina kunder uppskattar det.

4. Din CTA är otydlig

En bra CTA (Call To Action) är kritiskt för att få läsaren från din e-post till din sida, och den behöver synas.

Färg, placering, design och copy. Allting speglas direkt på din click-through rate.

Den bästa placeringen på en CTA knapp är så att den syns direkt när e-posten öppnas utan att läsaren behöver scrolla. Om din e-post är längre så ska det även vara en CTA på botten av e-posten. Färg och design ska passa in med resten av innehållet och sticka ut så att det blir omöjligt att missa.

5. Dina utskick är irrelevanta

Förutom att du alla dina utskick ska ge värde till kunden, så ska alla dina utskick hålla en hög kvalité i allt från text till design. 

Läsaren har inte många sekunders betänketid innan de bestämmer sig för att läsa din e-post eller för att slänga den. Därför måste allt se bra ut för att hålla den potentiella kunden så länge som möjligt och få den att klicka vidare.

Det är lätt hänt att många e-poster faller under klyschor, och det kan skada din konvertering. Det är alltid bäst att vara unik och skilja sig från mängden. En rubrik som är genomtänkt och reflekterar ditt erbjudande är det bästa sättet att generera klick. 

Våga vara udda, ett knippe “brådskande” med lite FOMO så kommer din öppningsgrad explodera. 

6. Dina e-poster är opersonliga

Om dina e-poster låter som att den är skriven och ska läsas utav en robot så är det något som är tokigt.

Varje e-post ska skrivas som att den vore till en kär vän. Sätt gärna ett namn på din inledning, som t.ex “Hej *Firstname*, det är Anton här från R.I.M”

Även om din e-post skickas till flera hundra, eller tusen kunder, så kommer det uppfattas mycket bättre av läsaren när det känns personligt. Fråga gärna hur dom mår och önska dom en bra dag, ju mer positivt desto bättre!

7. Du pratar för mycket om dig själv

Dina läsare bryr sig inte om dig eller ditt företag, de bryr sig bara om vad du kan göra för dom.

“Sell me this pen.” - Ett välkänt citat från Jordan Belfort i Wolf Of Wall Street. Men hur säljer man en penna?

Hela citatet är en kuggfråga. Oftast när den ställs kommer personen rabbla på om hur bra pennan är, hur mycket man kan använda den till och att det är den bästa pennan på marknaden.

Kunden bryr sig inte. Bara för att du säger att något är bra så betyder det inte att det är så, och det stämmer in ännu mer i e-post marknadsföring.

Hela poängen med att sälja en penna är att ställa frågor till kunden, vad ska du ha pennan till? Hur länge har du varit ute efter en penna? Varför behöver du en penna?

Då skapas en personlig diskussion där kunden får dela med sig av deras liv, tankar och anledningar till varför de vill ha en penna från början.

Kunden vill alltså inte höra från dig att det är världens bästa penna, de vill kunna övertyga sig själva.

8. Dina e-poster är inte mobiloptimerade

Vi har sagt det innan och vi säger det igen. Anpassa era e-poster för mobilanvändare!

Majoriteten av alla e-poster öppnas på telefoner, och om de inte är anpassade för det så tas 70% bort direkt efter att de har öppnats.

Dubbelkolla alltid så att din e-post är anpassad för mobilanvändare, eller förlora över hälften av alla läsare.

Alla plattformar för e-postmarknadsföring har ett sätt att förhandsgranska för mobila användare. Gör det till en vana att kolla igenom först innan de skickas ut.

9. Du överdriver med text / bilder

När man öppnar en e-post och möts av en textvägg eller en rad av osammanhängande bilder så klickar man med stor sannolikhet bort. Allting måste ha en bra balans och spela i samklang för att konvertera.

Bilder ska vara anpassad i storlek och design, och text ska vara kortfattad och delas upp i kolumner för att ge läsaren lite andrum att ta in informationen. 

10. Du gör bara massutskick

Utan segmentering så faller dina e-poster ofta mellan springorna. Segmentering finns till för att skicka rätt e-post till rätt person. Om en kund som har handlat flera gånger hos dig börjar få e-poster om saker som rör nya kunder (och vice versa) så kommer det skada dina mätvärden och även dina kundrelationer.

Segmentering är viktigt för att bibehålla hälsosamma kundrelationer och för att kunna ge värde till kunden.

11. Du prioriterar inte listuppbyggnad

Din e-post marknadsföring är endast så bra som din prenumerant lista. Fokus bör alltid läggas på att bygga upp din lista för att öka din konvertering, oavsett hur bra dina e-poster är.

Beroende på din bransch så ser man 2-5% konvertering som en bra siffra med e-post marknadsföring. Du behöver alltså 100 sign-ups för att 2-5 personer ska göra ett köp. Om du vill nå resultaten du önskar så måste du lägga energi på att bygga upp din lista.

Det bästa sättet är med ett erbjudande emot en e-postadress. Det kan vara 10% rabatt i butiken, en gratis e-bok, en guide eller en gratis trial till din tjänst. Detta kan marknadsföras via en pop-up, landningssida, blogg eller via sociala medier.


Tack för att du läste, vi hoppas att artikeln hjälper dig att öka din försäljning.

Vill du ha hjälp med dina automationer och utskick? Boka ett möte med oss så hjälper vi dig.

Du kan även kolla in vår ultimata guide om e-postmarknadsföring här.

Leave a Comment