Skip to content

8 misstag företag begår med sina e-postautomationer

Efter att ha hjälpt över 100 företag med sin e-postmarknadsföring så stöter vi på samma misstag om och om igen. I detta inlägg vill vi berätta om de vanligaste misstagen vi ser företag begå när de sätter e-postmarknadsföringsautomationer.

1 Var inte rädd att mejla för mycket

 

Vi som sysslar med e-postmarknadsföring stöter ofta på företag som är oroliga för att de skickar för många mail till sina kunder. Oron grundar sig oftast i att man själv tycker att det är jobbigt att ta emot massor av mail. Men dessa mail som man tänker på är oftast, för en själv, den ointressanta och irrelevanta typen. Dessa hade vi, oavsett om vi tagit emot 1 eller 15 av, inte köpt något från. Därför spelar det ingen roll.

Tänk på ditt absoluta favoritvarumärke. Du vet den där produkten du bara inte kan få nog av. Du vill säkerligen ta del av alla deras nyheter och erbjudanden så att du kan slå till när läget är rätt för dig. 

Med största sannolikhet har du kunder som, mer eller mindre, har den inställningen till ditt varumärke. De är genuint intresserade av det du erbjuder och väntar bara på ett bra erbjudande och tillfälle för att handla.

Det är dessa kunder vi vill nå ut till. Det är för dessa kunder vi skriver levande copy, lägger kärlek på layout, skapar tävlingar och annat bra innehåll. För det är dessa engagerade, återkommande kunder som kommer vara med oss i ur och skur.

Har du en kund som handlat flera gånger och öppnat dina senaste 20 utskick, kommer det inte skada att skicka ytterligare mail. Om något kan det råka vara det perfekta tillfället för kunden att slå till. Kanske är erbjudandet perfekt, eller så kanske tajmingen är det.

Tänk även på att det inte finns någon anledning att snåla med utskicksvolymen så länge din data tyder på positiv effekt. Säg att du har tre meddelanden i en automation och du ser bra resultat med dessa meddelanden. Då finns det ingen anledning att inte skicka ett fjärde meddelande. Skulle även ett fjärde utskick ge goda resultat bör du fortsätta och testa dig fram med ett femte, sjätte, sjunde utskick och så vidare. Fortsätt skicka tills dess att statistiken går ned.

 

  1. Skräddarsy ditt innehåll

Ett annat vanligt misstag är att man gör sina automationer för generella. Man har ett generisk ‘’glöm inte din varukorg’’ och sen några bilder på nya produkter från alla möjliga kategorier. 

Men för att verkligen se till att du ger din kund bäst förutsättningar för att vilja handla behöver du tänka annorlunda. För nyckeln till att resonera med kunden och få en konvertering är att skräddarsy ditt innehåll så att det blir så personligt som möjligt

Ta en titt på den data du har. Vilket kön har din kund? Vad har han/hon handlat tidigare? Vilka kategorier har personen tittat på? Gör sedan variationer på dina utskick där du lyfter olika produkter och kategorier. Sedan delar du upp förgreningarna i dina automationer för att dina kunder ska få en innehåll baserat på hur de har agerat. 

Det är även viktigt att se till att du ger dina kunder bra textinnehåll – då pratar vi inte bara om erbjudanden och kampanjer. Kunden behöver veta vad ni brinner för och vilka ni är. För att kunden ska resonera med er behöver ni ge en genuin och tydlig bild av ert varumärke. Dela med er av varför ni startade, varför ni fortsätter, vilka problem ni vill lösa och hur er framtid ser ut.

 

3 Glöm inte att A/B-testa

 

Det har sagts av alla e-postmarknadsförare, någonsin. Men det är av goda skäl detta är ett ständigt återkommande ämne. För A/B-tester har verkligen möjligheten att nästan obegränsat höja nivån för din marknadsföring. 

Men många använder det alldeles för sällan. Vissa använder det bara för enstaka nyhetsbrev och inte alls på sina automationer. Något som är helt absurt med tanke på att dina automationer, om de inte redan gör det, ska stå för en absoluta majoriteten av dina konverteringar. 

Det är, med det sagt, viktigt att du inte A/B-testar för sakens skull. Du behöver göra det med ett tydligt syfte och utföra testerna med (endast) detta syfte i åtanke. För att göra det ska du först sätta dig och gå igenom statistiken för dina automationer. Först och främst: vilken automation har högst outnyttjad potential eller ligger för lågt? Ta en titt på denna och se vad problemet verkar vara. Det kan antingen vara en för låg openrate, clickrate eller konverteringsgrad. Utifrån vad du kan avläsa konstruerar du din teststrategi.

 

Att få en högre openrate är det simplaste: testa nya rubriker eller sändningstider tills du uppnår önskad effekt.

För att få högre clickrate eller konverteringsgrad behöver du klura lite mer.

Förbättrad clickrate uppnås ofta genom bättre copy, erbjudande eller CTA. Konverteringsgraden, eller antalet genomförda köp, kan förhöjas genom attraktiva erbjudanden eller att få kunden att lätt kunna resonera med din produkt, väl inne på sidan. Erbjuder du exempelvis en produkt som kunden inte är bekant med, eller som kräver en förklaring, behöver du se till att kunden har all information som behövs för att veta exakt vad som kan förväntas av produkten.

 

4 Överkomplicera inte dina automationer.

 

Det är lätt att man bygger vidare sina automationer i oändlighet och gör dem alldeles för komplicerade. Visst är det fantastiskt hur mycket man kan åstadkomma med förgreningar och olika regler, men det får inte gå över styr. Om du inte enkelt kan se över ditt automation och förstå precis vad dina regler innebär, är det en stor risk att du tillslut gör så att någon del av kedjan ‘’slutar fungera’’. Man kan råka sätta upp regler som går emot varandra och gör att inget, eller ett begränsat antal, mail kan skickas ut.

Det smartaste är att du, istället för att bygga ditt ‘’magnum opus’’ i en och samma automation, delar upp det hela i flera automationer. Detta gör det betydligt enklare att hålla koll på precis vad dina automatiserade utskick uppfyller för funktioner. 

När du bygger dina automationer kan det vara hjälpsamt att utgå ifrån att någon annan ska kunna ta över ditt arbete och lätt kunna förstå automationerna och tankarna bakom. Detta underlättar såklart om du av någon anledning faktiskt skulle behöva låta någon annan sköta dina automationer, men det är också lätt att man själv glömmer hur man har tänkt från början. 

 

5 Uppdatera dina automationer regelbundet


Det fina med automationer är att de drar in pengar på autopilot. Men bara tills de inte drar in lika mycket, eller inte drar in några pengar alls. För även om utskicken sköter sig själva finns det anledning att uppdatera innehåller regelbundet. Trots att du skrivit fantastiskt content och gjort en grym layout behöver du fräscha upp saker till och från. Det är annars lätt att man bara låter saker rulla på tills kunderna har tröttnat och innehållet inte längre är relevant.

Ett bra sätt att se till att utskicken blir mer up-to-date är att skriva om dina texter. Du kanske har babblat i flera år om den där breaking-pointen som fick dig att starta eget. Visst är det alltid roligt för kunden att veta hur företaget kom till, men när de har hört samma historia flera gånger kan det vara tillfälle att åtminstone skriva om texterna med en ny vinkel. Kanske har ditt företag stött på nya utmaningar i en ständigt utvecklande marknad? Skriv om det. Kunden vill känna att de är med i er process ‘’as it happens’’.

För att hålla dina utskick fräscha är det även viktigt att du uppdaterar de med ny layout. Allteftersom du utvecklas och blir mer bekväm i allt som är e-postmarknadsföring behöver du se över dina mail. Se till att du implementerar dina nya snygga designs och layouter som du testar på de där enstaka kampanjutskicken. Var inte rädd att bryta mönster och ändra utseende hur mycket, eller lite som du vill. 

Det finns ett ordspråk: ‘’If it’s not broken, don’t fix it’’. Men bara för att något ‘’fungerar’’ betyder inte att det är bra. Dessutom gillar vi människor nytt och fräscht. Vi gillar annorlunda. Du vet den där känslan när man möblerar om hemma och allt känns nytt och spännande. Bara att sitta vid matbordet som nu står 1 meter åt vänster, känns som en ny upplevelse. Det är den känslan vi kan, bör och ska väcka hos våra kunder då och då.

 

6 Ha koll på din statistiken

Siffror och statistik är kanske inte alltid det roligaste i världen, men det är A och O om du vill att din marknadsföring ska prestera. Det är alldeles för ofta som folk glömmer att hålla kolla på sin KPI och hur automationer och kampanjer presterar. Och självklart, du förlorar knappast pengar genom att inte se över och optimera dina automationer utifrån data. Men du går miste om mängder.

För att verkligen se till att du gör allt för att din e-postmarknadsföring uppnår eller närmar sig sin fulla potential, behöver du veta vad du ska förbättra. Som vi nämnde tidigare så behöver du därför se över din statistik för att testa nya vinklar och metoder. 

Du behöver lokalisera en flaskhals för att sedan vidga den så mycket du kan. Oberoende på storleken av ditt företag, kan du räkna med att gå miste om klandervärda summor pengar om du under en längre tid låter dina flöden vara fyllda med obekämpade flaskhalsar.

7 Sitt still i båten när ovädret blåser in

 

Okej, så nu har du koll på vikten av att se över statistik och agera därifrån. Men tänk på att du inte ska ta detta över styr. När drastiska förändringar sker i din statistik är det lätt att reagera med drastiska beslut. Då är det, i de flesta fallen, bäst att bara sitta still i båten. Det kanske låter motsägelsefullt men om du gör något hastigt är det inte säkert att du löser något alls – du kan till och med förvärra situationen.

Kom ihåg att viss svängning i statistik är naturligt och kan faktiskt bero på yttre faktorer som inte har med varken ditt varumärke eller din e-postkommunikation att göra. Skulle du då feltolka situationen och t.ex. prova ett nytt kunderbjudande, riskerar du att skjuta dig själv i foten. Kanske är kunderna nöjda med dina mail, men av någon annan anledning har de inte lust eller möjlighet att handla. 

Ett utmärkt exempel är semestermånaderna. Då upplever vi ofta att statistiken sjunker lägre än någon annan period på året. Skulle man då få panik och ändra på allt, förbättrar man troligtvis ingenting. Men värre än så, kanske man inte lyckas få upp sin statistik till samma hälsosamma nivå som den varit tidigare, även när sommartorkan är över.

8 Lös roten till problemet, inte bara symptomen. 

 

När du upptäcker ett problem med din automation, som att openrate, clickrate eller konverteringsgraden ligger för lågt, är det viktigt att verkligen grotta ner sig. Många har som instinkt att lösa symptomen av problemet. Men för att verkligen få bukt med problemet behöver du angripa roten – det som orsakar problemet.

Vi leker med tanken att ditt Post Purchase-flöde presterar dåligt. Din initiala tolkning kanske är att innehållet i dina mail är dåligt och att kunden helt enkelt inte blir övertygad. Du kanske funderar på att testa något attraktivt erbjudande eller en ny copy.

Men det är inte säkert att något av det är orsaken till den låga konverteringsgraden. Om dina produkter är bristande, du har dålig kundtjänst eller leveranstid så kommer ditt post purchase flöde att prestera dåligt som ett resultat. För kunder som får en dålig upplevelse när de köper dina produkter kommer, som regel, inte vilja köpa något mer av dig. De kommer att definitivt inte läsa dina e-poster.

Vill du prata om dina automationer? Boka ett möte.  

Boka möte

 

Leave a Comment