Skip to content

5 tips för att få dina kunder att falla för ditt varumärke till alla hjärtans dag!

Ca 40% av svenskarna firar alla hjärtans dag och det är därför läge att påminna om högtiden och hjälpa dina kunder att hitta den perfekta presenten till sin närmsta, eller varför inte till sig själv för lite egenkärlek?

Vill man är det förstås möjligt att gå rakt emot detta för att göra ett mer uppseendeväckande intryck. Att flörta med den lite bistrare målgruppen kan också vara fullt gångbart till alla hjärtans dag!

1. Kärleken väntar inte, så börja tidigt

Det är bara januari, men alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg! Det gäller att vara ute i god tid så att du inte råkar förlora dina kära kunder till någon annan när det är dags att köpa presenter. Bygg upp dina e-mail stegvis på ett genomtänkt sätt:

  • Teaser! Påminn om att alla hjärtans dag närmar sig. Plantera tidigt idéer på olika presenttips och låt idéerna gro. Visst vore det trevligt med något extra det här året?

  • Rabattkod! Extra många velar och överger sina varukorgar vid alla hjärtans dag. Det gör det perfekt att följa upp med en rabattkod för att minska tröskeln för de lite osäkra köparna!

  • Countdown timer! Prokrastinerare kommer alltid finnas. Låt dem inte göra sina nära och kära besvikna. Genom att skicka en nedräknande timer till den stora dagen kan du hjälpa dem på traven att göra det där köpet som de tänkt på så länge!

  • Sista chansen! Skicka ut en slutgiltig påminnelse för att informera om sista chansen för att få leverans före den stora dagen!

2. Designad med kärlek

De flesta förknippar alla hjärtans dag med varma färger, gärna rosa och rött. Det kan vara bra att inspirera sina grafiska layouter av de klassiska elementen så att kunderna snabbt förstår vad det handlar om och klickar sig vidare. De som minns alla hjärtans dag med positiva minnen kommer automatiskt bli vänligt inställda.

Vill man är det förstås möjligt att gå rakt emot detta för att göra ett mer uppseendeväckande intryck. Att flörta med den lite bistrare målgruppen kan också vara fullt gångbart till alla hjärtans dag!

3. Winback strategier

Du kanske inte kan vinna tillbaka ditt ex, men dina gamla kunder kan vara lättare att övertala!

Hur lång tid det tar innan man kan kalla en kund inaktiv är olika beroende på vad det är för produkt du säljer. Vanligtvis pratar man om sex månader, men säljer du kaffe är det en väldigt lång tid, och säljer du sängar är det inte någon tid alls.

Undersökningar visar att det är både billigare och enklare att vinna tillbaka gamla kunder än att skaffa nya. Därför är det viktigt att lägga tid och kraft på det, och alla hjärtans dag är ett utmärkt tillfälle för en winback serie av mail. Här följer några tips för detta:

  • Ämnesraden är alltid det viktigaste i e-postmarknadsföring. Många företag har sett störst framgång genom personliga ämnesrader så som “Vi saknar dig”, “Kom tillbaka” och “Det var längesedan”.

  • Hur många mail som ska ingå i en winback-kampanj måste vara noga avvägt. Ett enstaka riskerar att inte öppnas, men för många riskerar att bli markerade som spam eller resultera i en unsubscription av e-postmeddelanden från företaget. Dela därför gärna upp winback-mailen i segment. Börja med ett mail, och skicka ex. sedan ytterligare två till dem som inom en viss tid ännu inte gjort ett nytt köp.

  • Följande mail i din winback-kampanj kan med fördel lyfta fram dina bäst säljande produkter, senast inkommet eller en rabattkod. Tala även om hur de når kundservice och lämnar feedback.

  • Ibland har trots allt dina kunder redan gått vidare. Om du fullföljt hela din winback-kampanj utan att en del inaktiva subscribers gjort ett nytt köp, kan det vara en fin gest att skicka ett sista mail med förfrågan om unsubscription av dina e-postmeddelanden. Det hjälper dig att upprätthålla en uppdaterad lista av subscribers.

4. Rätt produkter

Här handlar det mest om att välja ut rätt produkter som skulle funka som gåvor eftersom det är main-säljet under valentines day.

Presenter är det som säljs mest till alla hjärtans dag. Många tänker i första hand på blommor och choklad, men du behöver inte alls sälja något av det för att göra stor försäljning vid denna högtid. Välj ut de produkter som bäst passar som presenter och som stämmer överens med högtidens i färg och form om det är möjligt. Anordna dem gärna i ett tilltalande arrangemang och foto.

Passar dina produkter bättre för att skämma bort sig själv eller sin bästis, kan du med fördel lyfta fram det istället. Alla förtjänar att må lite extra bra och unna sig något extra!

5. Anpassa automationerna

Tänk på att det inte bara är dina nyhetsbrev som ska piffas upp med design och copy. Dina flöden (automationer) behöver kärlek också!

Använd dina nuvarande flöden som referens och sätt lite färg på dom. Som sagt så är rött, rosa och lila det mest tilltalande. Men tänk även på vilka produkter du vill lyfta fram, och till vem.

Allt som du läser i denna artikeln kan du även använda till dina flöden för att få ut det lilla extra ur din e-postmarknadsföring under alla hjärtans dag.

6. Presentkort

Vad är värre än att köpa helt fel present till sin partner? Jo, att glömma av att köpa en över huvud taget!

Trots det så finns det en hel del människor som kommer på sig de sista dagarna innan alla hjärtans dag och får panik. Problemet är att det är för sent att beställa, men ett digitalt presentkort kan alltid levereras direkt!

Sammanfattning

Vid alla högtider är det värt att lägga extra vikt vid marknadsföringen. Använd väl beprövade metoder för att strategiskt planera din kampanj-serie. Glöm inte att tänk igenom vilka produkter du vill lyfta fram för högtiden och hur du ska presentera dem.

Alla hjärtans dag handlar om kärlek, så glöm inte att ge lite extra kärlek till ditt företag och dina kunder!

Vill du ha hjälp med dina utskick under alla hjärtans dag? Boka ett möte med oss så hjälper vi dig.

Leave a Comment