Skip to content

5 Lead magneter som bygger upp din kundlista för din e-handel

Att lägga tid och resurser på sina lead magneter är en av de viktigaste delarna för att bygga upp en stark och blomstrande e-handel. Läs vidare så ska vi ta en titt på hur och vad du kan använda dig av.

Varför behöver du bygga en kundlista?

Att skapa en kundlista är viktigt för att hålla kontakten med dina kunder via e-post och hålla dina produkter eller tjänster relevanta. Kunderna kanske inte alltid aktivt letar efter nya produkter eller tjänster, men när de är gör det så vill du vara den som dyker upp top-of-mind.

Beroende på hur du samlar in den så kan en kundlista göra det möjligt för dig att veta vem du riktar dig till och vad dina kunder behöver. Den kan användas för att skapa riktat innehåll, anpassa meddelanden och identifiera den bästa tiden för att skicka e-post.

Det första steget är att identifiera din målgrupp eller demografi. Detta hjälper oerhört mycket när det gäller att bygga en kundlista eftersom du vet vilka dina "kunder" du vill ha på din lista. D.v.s, de människor som visat intresse för dina produkter eller tjänster någon gång under din tillväxt.

Du behöver en kundlista för att:

  • Bli mer relevant
  • Samla in epostadresser
  • Definiera målgruppen
  • Växa och öka försäljningen

Vad är en lead magnet?

En lead magnet är ett slags digitalt innehåll som används av företag för att locka potentiella kunder och generera leads till din kundlista. Många e-handlare använder en lead magnet som ett sätt att få foten i dörren med värdefulla erbjudanden för kunderna.

Att presentera din produkt eller tjänst med en lead magnet kan hjälpa dig att bygga en publik, som så småningom kommer att bli din kundbas. Ju fler människor du får in på din lista som är intresserade av din produkt eller tjänst, desto större chans har du för framtida konverteringar.

En kundmagnet kan vara vad som helst som gör det enkelt för människor att hitta ditt företag och lita på dig med sin verksamhet. Detta inkluderar att skriva bloggar, e-böcker, ge värde genom content, svara på kundfrågor på sociala medier eller skapa en FAQ.

En lead magnet är:

  • Ett värdefullt erbjudande
  • En insamling av e-postadresser
  • Anpassningsbar efter ditt behov
  • Ett måste för e-handlare

Kortfattat så är en lead magnet anpassad efter det du vill sälja och får kunden att besöka din hemsida och lämna sin e-post.

Vilka är de 5 bästa lead magneterna?

Guider

En välstrukturerad guide gör mycket för ditt varumärke och går att anpassa för alla steg i köpresan. 

Förutom att du visar för dina kunder att du är expert på ditt område så har du även chansen att få bra resultat i Search Engine Optimization (SEO). 

Guider är även väldigt anpassningsbara, du kan skriva om i princip vad som helst. För att få idéer kan du kolla med dina kunder vad de undrar över, det är trots allt dem som du skriver åt.

Vad är syftet med en guide?

Meningen är att dina besökare och kunder ska få sin fråga besvarad i en utförlig artikel där du går igenom processer och bästa praxis. Du vill gärna täcka så mycket du kan och samtidigt vara så relevant du kan. 

Kunden laddar ner din guide för att de vill ha svar på en eller flera frågor, se till att din guide reflekterar det och besvarar dem.

En bra guide ger:

  • Värdefull information till dina kunder
  • Kunskap om hur dina produkter kan användas
  • Förtroende till ditt varumärke

Resurser

En resurssektion täcker de olika verktygen och tjänsterna som kan hjälpa dina kunder eller bara göra deras liv enklare.

Resurser kan givetvis vara dina egna guider eller artiklar, men du kan även länka outbound till andra hemsidor så länge de inte är direkta konkurrenter.

Om du som exempel säljer surfbrädor för nybörjare så är det en bra idé att länka till resurser som visar hur man lär sig och surfa, vart man kan surfa, vilken bräda man behöver osv. 

På så vis har du anpassat ditt content för kundens “Decision” stage, där den största risken är att de besöker en annan sida för att du inte hade tillräckligt med information.

Om du inte har resurser tillgängligt, så kanske din potentiella kund Googlar vidare och hittar en annan e-handel som har svaret på frågan. Då är sannolikheten större att kunden handlar där istället.

Vad är syftet med en resurssektion?

Flera varumärken använder dessa resurser för att skapa en bättre kundupplevelse och för att skapa förtroende hos sina potentiella kunder. Dessa verktyg, informationsartiklar och tjänster förbättrar inte bara dina konverteringsfrekvenser utan de hjälper dig också att spara tid, minska driftskostnaderna och hantera dina kunddata bättre.

En resurssektion ger:

  • Bättre CRO
  • Möjlighet till inbound länkar och mindre bounce rate
  • Affiliate möjligheter med outbound länkar

Quiz

Quiz är en typ av marknadsföringsverktyg som kan skapas för alla företag. Den kan användas för att driva trafik till webbplatsen, generera leads för e-postlistan och öka konverteringarna på webbplatsen. Quiz är inte bara underhållande utan de ger dig också värdefull insikt om dina kunder.

Vad är syftet med ett quiz?

Quiz samlar in “Nollpartsdata” (som det kallas när kunden självmant lämnar information som förbättrar deras köpupplevelse) och det är den mest värdefulla typen av data du kan ha.

Kunden har alltså helt självmant lämnat information för att du ska kunna sälja relevanta produkter till dom. Det betyder att kunden är intresserad och att ett köp kommer hända någon gång i framtiden.

Ett quiz ger:

  • Värdefull nollpartsdata
  • En skräddarsydd köpupplevelse
  • Enklare och bättre segmentering

Gratis frakt

Frakt är det sista hindret för onlineshoppare, och det är oftast en faktor som är avgörande för en konvertering.

Fraktkostnaden är även en avgörande faktor när människor jämför priser och bestämmer sig för en butik att köpa från, därför är fri frakt en nödvändig del för e-handlare för att öka konverteringar.

Om du har någon form av popup med ett erbjudande (som du borde ha) så bör även fri frakt vara tydligt i popuppen, speciellt om det inte är lika tydligt på sidan.

Du behöver heller inte erbjuda fri frakt för allting i din butik, men en bra idé är att sätta en prisgräns för att “låsa upp” gratis leverans och sedan jobba in prisskillnaden i dina marginaler.

Vad är syftet med gratis frakt?

Sanningen är att för de flesta spelar det ingen roll om din produkt är billigare än dina konkurrenters om de måste betala 50kr extra för frakt. Det är en ren och skär psykologisk faktor att vi blir missnöjda när extrakostnader dyker upp.

Genom att erbjuda gratis frakt skapar du ett kraftfullt värdeförslag och utnyttjar ett behov för kunder inom e-handel: bekvämlighet med en överkomlig prislapp utan extra kostnader.

Gratis frakt ger dig:

  • Bättre försäljning
  • Mindre churn och bounce
  • Ett grymt erbjudande

Rabattkoder

Rabattkoder kan användas som en effektiv kundmagnet och belöning för varumärkeslojalitet, så länge du inte gör det FÖR mycket.

En rabattkod är en typ av kupong som kan utfärdas av ett företag för att locka nya kunder och hålla befintliga lojala. 

Vad är syftet med rabattkoder?

En rabattkod i utbyte mot en sign-up i nyhetsbrevet kommer öka din konvertering markant, både för själva sign-ups och för placed orders.

Problem kan dock uppstå när du tränar din kundbas att få rabattkoder. D.v.s, att du erbjuder rabatter till vänster och höger. Detta kan då istället sakta ner din tillväxt då kunderna väljer att vänta på att få en rabattkod innan de gör ett köp.

Rabattkodserbjudanden ger dig:

  • Fler sign-ups
  • Bättre försäljning
  • Större lista

Sammanfattning

För att kunna bygga din kundlista snabbt och stabilt behöver du oftast utnyttja mer än en form av kundmagnet. När du väl bygger upp din lista har du möjlighet att marknadsföra med smarta och data-drivna val vilket ger dig bättre resultat.

Vi på RIM jobbar både med e-post och lead magneter så att vi kan hjälpa dina kunder under hela resan.

Vill du veta mer? Boka ett kostnadsfritt möte med oss idag.

Leave a Comment