Skip to content

4 snabba tips för att förbättra din e-postmarknadsföring

Segmentering

Segmentering

Utan segmentering blir din e-postmarknadsföring irrelevant och utsmetad. All e-post måste skickas till rätt person vid rätt tillfälle för att få den responsen som du vill ha.

Bra segmentering är det som kommer ge dig resultat. Vid första titt så kan segmentering vara ganska enkel, du kan välja att segmentera köpare de senaste 30 dagarna, återkommande kunder eller oengagerade kunder. Men självklart så kan du gå mycket djupare än så.

Din e-post ska sedan vara anpassad för segmenteringen också. Återkommande kunder är säkert intresserade av dina nya produkter eller erbjudanden, medans nya köpare kanske behöver en rabattkod eller ett tackbrev för att konvertera dom till återkommande kunder.

Segmenteringen är till för att få fram ditt budskap till den kunden som mest sannolikt kommer göra ett köp. Genom att ge rätt budskap till rätt person ökar du försäljning, kundrelation och dina mätvärden. Bara positiv respons!

R.I.M använder segmentering som en pelare i vår strategi.Boka ett möte idag för att ta reda på mer.

Mobilvänliga e-poster

Mobilanvändare

Mellan 60-80% av all e-post öppnas på telefoner, ändå glömmer många av att optimera e-poster för dessa användare.

Självklart kan man inte sopa bort majoriteten av ens kundbas genom att skicka e-post som inte fungerar med mobilanvändare. Men det är ganska enkelt att fixa för att kunna inkludera alla.

En singel kolumn med text, stora bilder, blickfångande rubriker och en klar och tydlig CTA är det som konverterar bäst. 71% av e-post som inte är optimerad för telefon blir borttaget direkt av användaren; om du använder dig utav flera kolumner och små bilder kan designen göra din e-post oläsbar och förstöra dina mätvärden.

Vi använder oss av Klaviyo där vi kan förhandsvisa alla e-poster som skickas ut, både på dator och telefon, för att enkelt kunna optimera för alla plattformar.

Vill du ha hjälp med att optimera dina e-poster? Boka ett möte med oss idag.

Förbättra bild & text

bild och text förbättring

Kunder älskar bilder, och när en e-post täcks av bilder med länkar borde konverteringsgraden gå uppåt. Dock så får man inte glömma att majoriteten av all e-post hamnar i Outlook, där bilder ofta blir blockerade.

Det behövs en bra balans av tydliga bilder och skarp text för att täcka alla baser. Bilderna bör även innehålla alternativ text så att kunden förstår vad bilden ska innehålla om den inte läses in i e-posten.

En tanke bör läggas på hur din e-post hade sett ut dom inga bilder läses in. Hade kunden förstått ditt budskap, eller hade det hamnat i skräpkorgen?

En av pelarna i vår strategi är samstämmighet. Allting spelar in i din story, både design, text, bild och budskap. Vi tänker alltid tre steg längre för att öka din försäljning med e-post marknadsföring. Vill du veta mer?Boka ett möte idag.

En tydlig CTA

call to action

Din CTA är det som kommer ge dig pengar, och den ska vara så klar och tydlig som möjligt.

I e-post marknadsföring ska ämnesraden, första bilden och första paragrafen kunna generera ett klick, och CTA knappen ska vara synlig utan att man behöver scrolla.

Om den potentiella kunden möts av en vägg av text direkt när e-posten öppnas kommer den stängas ner efter några sekunder. Var klar och tydlig med ditt budskap och ge inte kunden en anledning att försvinna.

Oftast när man har för mycket att säga är det bättre att välja ut de delarna som ger värde för kunden och är relevant till din e-post. Då har kunden fått höra det hen vill och kan klicka vidare och fortsätta sin köpresa.

R.I.M använder alla dessa knep för att utveckla din e-post marknadsföringsstrategi. Vill du veta mer om hur vi kan öka din försäljning?
Boka ett möte med oss idag.

 

Leave a Comment