Den ultimata guiden för e-postmarknadsföring

Här går vi igenom allt som du behöver veta för att bli expert på vinstdrivande e-postmarknadsföring.

Varför är e-postmarknadsföring så viktigt?

E-postmarknadsföring är otvivelaktigt den bästa källan för inkomst som ett företag kan ha. Du har oändliga möjligheter att styra och ställa för att skapa förtjänst och bygga kundrelationer. Din kundlista har trots allt valt själva att ta del av dina nyheter, tips och bästsäljare. Redan från första början är de kvalificerade leads, och det är upp till dig att konvertera dem till livslånga kunder!

Här är några anledningar till varför e-postmarknadsföring är så viktigt.

Det är en guldgruva

Visste du att din e-post marknadsföring bör stå för 10-30% av hela din omsättning? Det är såklart helt fantastiska siffror att uppnå, men vägen dit kan vara svår för den som börjar från grunden.

Därför skapade vi den här guiden så att du så enkelt som möjligt ska kunna hamna i rätt fas med allt som har med e-post att göra.

Det är personligt

Till skillnad från nästan all form av marknadsföring så har man med e-post möjligheten att vara väldigt personlig.

Med segmentering och kundlistor så kan man sortera ut vilken typ av person man skickar sina brev till, och när man bör skicka dom för bästa resultat.

Ett stort misstag som företag gör med sin e-postmarknadsföring är att göra massutskick. Visst, du kan sälja jättebra med det, men genom att göra det lilla extra med segmentering så kommer resultaten att bli mycket bättre!

Det kostar nästan ingenting

Det enda du behöver är en kundlista, en dator och en plattform för automatisering och utskick, sen är du redo!

Denna artikeln kommer ta upp exempel från Klaviyo. Klaviyo har allt du behöver för att bli expert på e-postmarknadsföring. Plattformen erbjuder även en flexibel prisplan beroende på storleken av din lista. Strategierna som vi nämner kan dock tillämpas i nästan vilket verktyg som helst som stödjer samma funktioner. 

Det bygger upp dina kundrelationer

Med e-postmarknadsföring har du möjlighet att bygga upp och ta vara på dina kundrelationer.

Med automatiserade flöden kan du till exempel bygga upp välkomstserier som förklarar varför ditt företag finns och vad ni gör, hur ni gynnar kunden och anpassar budskapet efter vilken typ av kund det är.

Du kan även belöna återkommande kunder eller få tillbaka inaktiva kunder med rabatter och erbjudanden. 

Det blir bättre ju mer du använder det

Det roligaste med e-postmarknadsföring är att se hur siffrorna förbättras desto mer du använder det. 

Det finns alltid något att förbättra, nya segment, nya listor och nya designer.

Med en bra strategi och fokus på att bygga ut dina listor så finns det inga gränser för hur långt du kan komma med dina e-poster. 

Det finns inga ursäkter till att inte prioritera sin e-postmarknadsföring. Det är en av de viktigaste verktygen för att du ska kunna utveckla ditt företag.

Grunderna för e-postmarknadsföring

Innan vi går igenom hur du bygger en vinnande strategi för din e-postmarknadsföring så behöver vi gå igenom lite terminologi så att du förstår vad vi pratar om.

Terminologi

Mycket utav det man hör när man pratar om e-postmarknadsföring tas direkt från det Engelska språket. För att göra det så enkelt som möjligt så försöker vi undvika direkta översättningar i den här artikeln. 

A/B Test

En viktigt del av all marknadsföring. Ett A/B test mäter resultat mellan två olika reklamer, i detta fall, två olika e-poster. Skillnaden mellan de två e-posterna kan vara minimala eller stora.

Ett enkelt A/B test kan vara att byta ut headline, bilder, design eller position på knappar.

Ett avancerat A/B test kan vara en helt ny e-post med samma budskap. Ny design, ny text, nya bilder.

Efter ett skickat A/B test får man se resultaten svart på vitt, och vet därefter vilken av e-posterna som gav bäst resultat.

Till en början är det oftast bättre med ett avancerat A/B test då man kan utgå ifrån vilken typ av e-post som fungerar bäst. Men det slutar aldrig där!

A/B test kan användas tills man överträffar sina benchmarks. Det finns inget copy-paste recept för vilken typ av e-post som fungerar då alla kunder varierar. Därför kan man alltid hitta nya sätt att öka sin försäljning med A/B test tills man hittar sitt egna vinnande koncept.

Open Rate

Open rate är viktigt. Det visar hur många av dina kunder som faktiskt är intresserad av ditt företag och vill öppna dina e-poster. Det enda som påverkar din open rate är segmentering, subject line och din kunds förtroende för ditt företag.

Här kan du se Klaviyo's open rate för olika industrier.

Bounce Rate

Kortfattat så innebär en bounce rate på 10% med 100 utskick att 10 e-poster inte kom fram.

Inom e-postmarknadsföring så är 2% eller mindre en acceptabel bounce rate. Om det är högre så bör man titta närmre på vad det underliggande problemet är.

Conversion Rate

Detta är hur många av dina utskick som leder till en konvertering. Oftast när vi pratar om conversion rate så handlar det om att kunden har gjort ett köp.

Nedanför kan du se industristandard för olika mätvärden.

RPR - Revenue Per Recipient

Här ser du hur mycket du tjänar per e-post. RPR är taget som ett snitt över alla e-poster du skickar.

Om du då har en lista på 10 000 och har en RPR på $0.10 så kommer du alltså tjäna $1000 om du skickar till hela din kundlista.

Segmentering

Segmentering är livsviktigt för din framgång. När du segmenterar så kategoriserar du olika typer av klienter beroende på olika faktorer som land, steg i köpresan, aktivitet, ålder, osv. 

Att bygga bra segment är ovärderligt för din e-postmarknadsföring, då det ger dig möjlighet att anpassa dina e-poster beroende på vem du skickar det till.

Som exempel så kan du återvinna inaktiva kunder med en rabattkod, eller anpassa produktlistan i e-posten beroende på vad kunden brukar köpa.

Om du hade kunnat skicka en e-post till tusen människor, eller tio anpassade e-poster till tio segment, vilket tror du hade sålt bäst?

Nu när du har koll på terminologin och har en uppfattning om vad du kan få ut av e-postmarknadsföring är det dags att börja bygga upp det för ditt företag.

Den första och viktigaste delen är att välja rätt plattform för dina utskick och automatiseringar.

RIM's fyra pelare

För att kunna bygga våra kunders strategier använder vi oss utav samstämmighet, data-drivna nyhetsbrev, automatisering och spårning & optimering. Genom att kombinera våra fyra pelare skapas ett system som täcker alla baser. 

Samstämmighet

Allt som rör kunden ska ha samma fokus, röst och mål. Här berättar vi varumärkets varför. Varför vi finns. Vilka problem vi försöker att lösa. Vilka vi försöker att hjälpa. Varför vi bryr oss. Varför vi kämpar hårdare än alla andra. Varför vi aldrig ger upp. Varför våra kunder ska välja just oss. Varför våra kunder kan lita på oss. Varför kunderna kan veta att vi är det självklara valet.

Vi gör detta för att bygga upp tilliten och relationen mellan varumärket och kundbasen.

Data-drivna nyhetsbrev

En kund som aldrig handlat hos oss tidigare behöver inte samma budskap som en kund som har handlat fem gånger. Vi kan också använda personalisering för att ytterligare säkerställa att rätt budskap hamnar hos rätt person. Istället för att skicka ett nyhetsbrev, så skickar vi 10 nyhetsbrev till mindre mikrosegment.

Det här värnar om relationen och gör att vi kan få en mycket längre och högre customer lifetime value.

Automatisering

Genom att sätta upp automatiseringar kan vi på automatik anpassa oss utefter kundens beteende. Automatiseringarna triggas av specifika beteenden och när kunden är i ett specifik fas av sin kundresa.

Spårning & Optimering

Allting mäts och spåras på ett transparent sätt för att sedan förbättras. För att detta ska funka så måste samtliga komponenter finnas på plats. Det spelar ingen roll hur bra erbjudanden du har om inte kundbasen bryr sig om ditt varumärke.

Det spelar ingen roll hur mycket dina kunder älskar dig om du inte kan sätta rätt budskap framför rätt person. Ingenting spelar roll om du inte kan mäta dina insatser för att förbättra det.

Välj rätt plattform

När det kommer till plattformar för digital marknadsföring så möts man oftast av ett hav av valmöjligheter och affiliate artiklar som hävdar att deras plattform är bäst.

För det mesta handlar det oftast om personlig preferens. Även fast vissa plattformar kan vara mer avancerade så är möjligheterna ungefär likadana.

R.I.M jobbar främst med Klaviyo, och därför kommer alla exempel och bilder i den här artikeln vara anpassad därefter. Återigen, strategierna som vi använder kan tillämpas fler verktyg så länge de stödjer funktionerna.

Varför jobbar vi med Klaviyo?

Den största anledningen till att vi väljer Klaviyo är ganska enkel: Allt fungerar.

Det är inga konstigheter att jobba i Klaviyo, det är intuitivt, centraliserat och bra.

Alla funktioner finns lätt tillgängliga i sidopanelen. I dashboarden finns alla mätvärden och analytics för hela din e-postmarknadsföring. Här har du även en överblick på dina segment och dina kunders aktiviteter.

I Klaviyo har du möjlighet att helt automatisera dina flöden, bygga upp segment, skapa popups/flyouts för sign up forms och skicka nyhetsbrev när du önskar.

Det finns även gott om mallar och templates du kan använda dig utav när du börjar från grunden. Allting är helt anpassningsbart efter dina behov, som design, text, bilder, färger och länkar. 

Fördelar med Klaviyo:

  • Enkelt och intuitivt
  • Komplett plattform för allt som du behöver
  • Flexibel prisplan beroende på storleken på din lista
  • Avancerade funktioner i ett enkelt format

Klicka här för att läsa mer om Klaviyo 

Bygg upp din kundlista

För att kunna skicka ut e poster behövs såklart en lista med adresser att skicka till. Fokuset bör alltid ligga på att utöka din lista, då det är det absolut bästa sättet att öka din förtjänst. Bra e-postmarknadsföring går hand i hand med en bra lista.

Dock så bör man tänka på att hur bra en e-postlista är, inte bara kan mätas i volym. Man bör även hålla den “ren” genom att retarget:a eller sålla bort inaktiva mottagare.

Först och främst ska vi gå igenom hur man bygger en kundlista från grunden, både med hjälp av din hemsida, sociala medier, och Klaviyo. 

Bygg kundlista med Klaviyo

Ett av de bästa sätten att bygga upp en kundlista finns integrerat i Klaviyo plattformen. Du har möjlighet att använda “Signup forms” fliken för att skapa dina egna popups / flyouts där kunden skriver in sin e-post i utbyte mot… ja, vad du vill egentligen!

Det lättaste sättet att få kunden att skriva in sin e-post är med ett erbjudande. En 10% rabatt i utbyte mot kundens e-post är ett väldigt bra utbyte för dig, och bör användas.

Du måste såklart inte ha ett erbjudande i form av rabatt. Som alternativ kan man locka med ett erbjudande, som t.ex tips, guider eller liknande, som bara går att få genom att skriva upp sig på din lista.

Skapa popup med Klaviyo

Det finns tre val av signup forms i Klaviyo:

  1. Popup - Omöjlig att missa. Signup formen hamnar mitt på skärmen
  2. Flyout - Mer användarvänlig. Glider ut vid sidan av skärmen. Kan missas av kunden.
  3. Embed - En form som sitter fast på din hemsida. Du får en embed kod efter att formen är skapad som du kan klistra in vart du vill på din hemsida. All info lagras sedan i Klaviyo.

Design

Använd gärna din logotyp i signup formen och använd dig av ett färgschema som passar hemsidan. Det finns gott om templates integrerat i Klaviyo som man kan anpassa hur man vill.

Inställningar

Du kan ställa in när din popup eller flyout ska visas. Om man vill bygga upp sin lista fort så kan man erbjuda det redan efter några sekunder när sidan har laddats. Om du hellre vill konvertera bouncers (de som lämnar sidan) till kunder så finns det en inställning som gör att din popup/flyout laddas när de lämnar sidan.

Du kan även ha fler sign up forms så att du kan få det bästa av två världar. Tänk bara på att inte vara för aggressiv, då det kan uppfattas som spam.

Hur du segmenterar dina utskick 

Enligt Klaviyo så kommer en segmenterad kampanj ge dig 3x bättre resultat än massutskick. Segmentering är kortfattat ett sätt för dig att gruppera din kundbas i olika kategorier. Det finns mycket man kan göra med segmentering. Som exempel: du kan välja ut återkommande köpare, inaktiva köpare, folk som köper en viss produkt, osv.

Det är enkelt att skapa ett segment, men svårt att göra det bra. I den här delen kommer vi gå igenom hur du bygger upp segment och hur du utvecklar en strategi.

Skapa ett segment

Gå till Lists & Segments i ditt Klaviyo konto och tryck på Create List / Segment i högra hörnet. Klicka sedan på Segment så är du redo att skapa ditt första segment.

Här kommer det finnas flera val som formar dina segment. Vi kommer gå djupare in i segmentering i nästkommande del av guiden, men för att bygga upp en fungerande strategi bör du använda dig av dessa segment:

Engaged/Unengaged

Sorterar in vilka som är aktiva kunder och vilka som är inaktiva.

Aktiva kunder är såklart bra, och bör vårdas för att förlänga livstiden på kunden. För att göra det bör man även veta vilka som är inaktiva.

Inaktiva kunder ger dig sämre mätvärden (om de inte är segmenterade) och gör så att din prisplan på Klaviyo blir högre. Här bör du anpassa flöden med syfte att “re-engage” (återaktivera) kunderna. Ett 2-3 stegs flöde med rabattkod som slutar i ett ja/nej val att säga upp sin prenumeration på din lista.

Om kunden gör ett köp under flödets gång så hamnar kunden återigen i Engaged segmentet, och om kunden säger upp prenumerationen får du en bättre lista. Win-win situation för dig!

What someone has done/not done

Detta segmentet är väldigt anpassningsbart och varierar mycket beroende på vilken typ av e-handel du driver. 

Här kan du till exempel välja att skicka (eller inte skicka) e-post till alla som har avbrutit sin beställning. 

Här kan du bygga upp din kundrelation genom att lämna ett feedbackformulär, erbjudande eller bara att personligt brev. Här finns goda möjligheter för att konvertera en kund som annars hade lämnat.

Properties about someone

Ett viktigt segment för dig som marknadsför i olika delar av världen. Här kan du välja vilket land, stad, organisation och mer, som segmentet ska skicka till.

Someone's proximity to a location

Om du har en fysisk butik eller planerar att ha evenemang / popup stores så kan detta vara ett fantastiskt segment för dig.

Om du t.ex ska ha ett evenemang i Stockholm så kan du skicka ut e-post på din kundlista för alla som bor i närheten. Distansen mellan kunden och ditt evenemang kan du bestämma själv i segmentet. 

If someone is/is not in a list

Enkelt segment där du kan välja att skicka till kunder som är med i en specifik lista, eller som inte är med i en specifik lista. 

Predictive analytics

Här kan du rikta in dig på olika mätvärden, så som average order value, kundens kön eller average days between orders.

En bra användning till detta segment är om din e-handel kategoriserar produkter för män/kvinnor. Då kan du se till att din målgrupp får rätt e-post.

En annan användning är om du har förbrukningsprodukter som t.ex mat eller kosttillskott. Då kan du skapa ett refill segment som skickar nyhetsbrev efter X antal dagar sedan senaste beställningen.

Använd rätt strategi för segmentering

Det är viktigt att se hur dina utskick tas upp ur kundens perspektiv och anpassa den därefter. All e-handel är olik, därför finns det inte ett copy-paste recept för att skapa vinstdrivande strategier. Allt hänger på att du förstår dina kunder, hur de handlar, vad de vill se/höra av dig.

Hur ofta du kan maila dina kunder

Regler för aktivitets segmentering:

Hyper Engaged - Opened Email is at least 3 in the last 30 days OR Clicked Email is at least 3 in the last 30 days

Hur ofta kan man skicka till Hyper Engaged?

Du kan skicka e-poster varje dag utan problem.

Engaged - Opened Email is at least 1 in the last 30 days or Clicked email is at least 1 in the last 30 days

Hur ofta kan man skicka e-poster till Engaged?

Du kan skicka upp till ett mail i veckan utan problem.

Segment för mindre aktiva kunder

Sedan använder vi oss även av segment för kunder som är mindre aktiva, då skickas det ut en gång i veckan, månaden eller halvåret.

Once a week - Opened Email is at 1 in the last 90 days or clicked email is at least 1 in the last 90 days

Once a month - Opened Email at least once in the last 24 weeks OR Clicked Email at least once in the last 24weeks

Once every six months - Opened Email at least once in the last 52 OR Clicked Email at least once in the last 52 weeks

Sunset - Inaktiverade kunder

Storytelling 

Varje varumärke behöver en story, och varje story måste vara bra.

Din story förklarar i ett underhållande format varför ditt varumärke finns och vad ni gör för kunden. Många gör misstaget att vara för “aggressiva” i sin storytelling. Dv.s att man fokuserar på sig själv istället för kunden.

Kunden bryr sig inte om hur bra ditt varumärke är, de bryr sig enbart om vad ditt varumärke kan göra för dom.

“Benefits” och “show, don’t tell” är två viktiga delar av en bra story. 

Benefits fokuserar på fördelarna för kunden. När du skriver en story med benefits i fokus så blir det ungefär så här:

“RIM grundades som ett sätt för kunder, både stora som små, att öka sin försäljning på ett säkert och spårbart sätt. Sedan vi klev in på marknaden har vi ansvarat för flera miljoner kronors förtjänst till våra kunder, både inhemskt och internationellt.

Vår resultats garanti visar svart på vitt vad vi kan göra för dig, hur vi når målen och hur mycket du tjänar på ett samarbete med oss.

Vårt fokus om resultat har lett oss till att jobba med företag som Stiga Sports och Aware Nutrition där vi ständigt når nya milstolpar för e-postmarknadsföring.

Genom att samarbeta med RIM så kommer du:

  • Slippa lägga timmar på att bli expert inom e-postmarknadsföring
  • Få en automatiserad pengamaskin levererad inom en kort tidsram
  • Få en marknadsföringskanal som ansvarar för 10-30% av hela din omsättning
  • Arbeta ostört med att växa ditt företag istället för att pilla med e-poster
  • Aldrig gå back, då vi enbart tar betalt i provision för vårt egna arbete
  • Förbättra dina kundrelationer och växa ditt företag

Vill du veta mer? Boka ett kostnadsfritt möte idag!”

Lägg sedan till mer personalisering, lite om din bakgrund och om dina framtida mål. Läs gärna i vår Om Oss sida för att se hela vår story.


Story bygger upp ditt varumärke och dina kundrelationer

Storytelling är en av de viktigaste delarna för att få kunderna att relatera till ditt varumärke och skapa långvariga och hälsosamma kundrelationer.

Lägg mycket tid och energi på denna delen, den kommer vara delaktig i alla dina e-poster och vara ansiktet utåt för ditt företag!

Om du vill ha hjälp med att skriva din story kan du kontakta oss eller registrera dig för att få en gratis storytelling mall.

Hur du bygger flöden 

Det roligaste med e-postmarknadsföring är att skapa din automatiserade pengamaskin. Denna maskin byggs upp av dina flöden.

Börja med att navigera in till Flows i Klaviyo, sedan kommer du få en lista med rekommendationer som du kan använda dig av.

Klaviyo’s rekommendationer är väldigt bra och du kan absolut göra det enkelt för dig och använda dig av dom. Tänk bara på att designa dina egna templates så att det stämmer in med ditt varumärke och din story. 

Du kan ha hur många flows som helst, dom anpassas efter segment så att de skickas vid rätt tillfälle till rätt person. Dock så är det viktigt att du använder dig av dessa flöden:

Abandoned cart flow

Ungefär 70% av alla kundvagnar slutförs inte. Abandoned cart flow ger möjligheten att konvertera dessa till betalande kunder. Snittet på konvertering i detta flöde brukar vara 2-3% för mindre varumärken och 3-5% för större.

Matte & Analytics

Det betyder alltså att om ditt snitt ligger på 1000 SEK per köp så missar du 7000 SEK på 10 potentiella kunder. Med ett abandoned cart flöde kan du alltså gå plus 350 SEK på 7 kunder om du har 5% recovery rate. Har du sedan 700 kunder på en månad som överger sin kundvagn så hamnar du på 35000 SEK extra inkomst i månaden. På ett enda flöde!

Sedan kan du såklart öka din recovery rate upp till 10% eller högre som vi gjorde med en av våra kunder. Vi optimerade deras abandoned cart så att den nu konverterar 13.2% med ca 13300 SEK i spårbar försäljning varje månad.

Browse Abandonment flow

Detta flödet aktiveras när en av dina kunder går in på din hemsida och kollar på en produkt utan att göra ett köp. Kunden behöver inte lägga något i varukorgen för att detta ska aktiveras.

Browse abandonment fungerar som abandoned cart men med något lägre konvertering. Det är dock en lika viktig del i e-postmarknadsföringens helhet.

Matte & Analytics

Det är svårt att hitta benchmarks för hur bra recovery/conversion rate ett browse abandonment ska ha, men i vårt fall så har vi byggt upp flöden som konverterar ungefär 5.4% av alla kunder som tittar på produkter utan att göra ett köp. Vår browse abandonment står för 10882 SEK i spårbar försäljning per månad.

Welcome Series flow

Det viktigaste flödet för att bygga upp långlivade kundrelationer. Det här flödet startas när kunden prenumererar på dina nyhetsbrev. Här kan du ha 1-3 (eller fler!) eposter i flödet som förklarar vad ditt företag är, vad det gör, och hur du löser eventuella problem för kunden. En bra template för din första welcome series kan se ut så här:

  1. Välkommen! - Tacka kunden för att prenumererar och introducera dom till ditt varumärke och din story. Du kan ha 1-3 e-poster i ett flöde som berättar om din story.
  2. Visste du att...? - Här kan du utveckla mer om dina produkter eller tjänster. Berätta vilka problem du löser för kunden och varför dom ska välja just ditt varumärke. Om du har aktiva sociala medier så är detta ett bra ställe att samla in följare.
  3. Bästsäljare - Kunden har nu fått en inblick i ditt varumärke, vilka problem du löser och hur du jobbar. Här kan du fokusera mer på produkterna och anpassa e-posten för att sälja.

Du kan ställa in hur många dagar mellan dessa e-poster skickas och även lägga till fler punkter med längre tid mellan. Som exempel så kan den första e-posten skickas direkt när kunden prenumererar, sedan kan de kommande ha 3 dagars mellanrum vardera. Med fler punkter i flödet kan du vänta en vecka eller längre för nästa eposter.

Matte & Analytics

Benchmarks för Welcome series ser ut så här. En utav våra kunder har 2 olika Welcome series där konverteringen ligger på 1% och 2.1%.

Post Purchase

Skickas till kunder efter en beställning. Här kan man fokusera på merförsäljning och på att bygga upp relationen mellan ditt varumärke och din läsare.

Innehållet i ett post purchase flow brukar vara väldigt lik innehållet i en Welcome Series, fast vi anpassa innehållet så att det reflekterar att kunden faktiskt har handlat hos oss.

Vi kan berätta vår story och visa lite behind the scenes på företaget. Vi vill även se till att kunden känner sig trygg och omhändertagen av oss. 

Customer win-back

Här är syftet att återaktivera kunder som inte längre handlar hos dig, och även att “städa” upp din e-post lista.

Här kan det vara ett bra tillfälle att använda sig utav erbjudanden och nyheter för att locka tillbaka kunder som annars lämnar dig för gott.

Det är liksom slutklämmen för kundens livscykel, make or break. Om kunden inte gör ett köp så är det lika bra att den avbryter sin prenumeration till dina e-poster. Din lista är bara värd att ha om dina kunder är aktiva, om du har massa dödvikt så betalar du både mer i Klaviyo och får sämre mätvärden.

Här är det definitivt värdefullt att ge rabattkoder som morot till kunden för att återvinna den till en betalande kund.

En tre-stegs serie brukar fungera bra, där de första två e-posterna innehåller erbjudandet, medan det sista är “Unsubscribe” knapp för kunden. 

Hur mycket kan du tjäna på dina flows?

För kunden i dessa exempel så är den står den totala försäljningen på 9% enbart utav flows från RIM. Tillsammans med nyhetsbreven så blir den totala summan 30% utav hela företagets försäljning, bara på e-postmarknadsföring.

Hur du använder nyhetsbrev 

Efter att du har byggt upp en lista är det dags att skicka ut dina nyhetsbrev! Om du har en lista sedan tidigare men aldrig har skickat brev så är det smart att börja med ett välkomstbrev. Berätta lite om ditt företag och vilka problem du löser för kunden och lista dina bästsäljande produkter. 

Vad är nyhetsbrev till för?

Nyhetsbrev är ditt bästa sätt att nå ut med budskap till din kundbas. Nyhetsbrev används bäst för att visa nya produkter, guider, nyheter eller erbjudanden för dina kunder.

I princip alla nyhetsbrev bör segmenteras, och det finns inga regler för hur många brev du kan skicka, däremot så finns det riktlinjer.

Riktlinjer för nyhetsbrev

För att undvika att bli flaggad som spam så är det bäst att hålla sina utskick med lagom mellanrum.

En gång i veckan brukar vara standard för utskick, men då görs det oftast till hela kundbasen.

Man vill undvika så mycket som möjligt att skicka ut till hela kundbasen, använd dina segment och spela på dom istället. 

Om du skickar ut ett nyhetsbrev till hela kundbasen och det drar in 10000 SEK, så hade du kunnat öka det till 40000 SEK om du planerar för dina segment.

En 4X ökning i förtjänst är inget man tackar nej till såklart. Det är därför vi alltid tjatar om segmentering. 

Varför segmentering är viktigt i nyhetsbrev

Om du har en butik som säljer allt från vitvaror till trädgårdsredskap så ska du självklart ha ett segment för alla olika köp som kunden gör. 

Kunden som handlar vitvaror kanske är nyinflyttad och produkter som hen behöver kanske har glömts av. Där finns ett perfekt tillfälle att skicka en “påminnelse” att ni faktiskt säljer det som kunden behöver.

Om kunden har handlat trädgårdsredskap så vet vi två saker.

  1. Kunden har en trädgård
  2. Kunden tar hand om sin trädgård

Garanterat så har inte hela din lista en trädgård, därför hade ett massutskick med trädgårdsprodukter varit helt lönlöst, medans en kund som har handlat trädgårdsredskap tidigare och får smarta tips med matchande produkter sannolikt kommer att göra ett köp.

Om du kan skicka rätt budskap till rätt person så kommer din förtjänst på varje utskick att vara mycket högre, anpassa dina nyhetsbrev efter kunden!

Hur du A/B testar 

Ett företags bästa vän! A/B tester visar vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Rent psykologiskt så pågår det en massa saker i kundens huvud på en väldigt kort tid när de öppnar en e-post.

ALLT spelar in och påverkar dina resultat. Den kan vara något litet som textstorlek till något större som design och färgval.

Hur A/B testar man?

Både med dina flöden och dina utskick finns det en valmöjlighet att A/B testa. Det väljer du genom att trycka på “Add variations”. 

Hur ska A/B testet skilja sig?

Om du börjar från grunden så bör dina första A/B test skilja sig med nästan allt inom design. Text, bildval, knappar, positionering. Det enda du bör hålla dig till är dina färgval som representerar ditt varumärke.

Det tar inte många sekunder för din potentiella kund att bestämma sig om e-posten är värd att läsa eller inte. Med din först e-post bör skillnaden vara ganska stor mellan de två.

Efter ditt första A/B test så kommer du kunna se statistiken och avgöra en vinnare. Då bör man inte direkt utesluta fler A/B test, utan man ska fortsätta tills man når sina önskade mätvärden.

Med ditt första test så har du koll på en design som fungerar. Dina kommande A/B tester kan skilja på Subject line, preview text, tid/datum för utskick och små design skillnader.

Som vi har nämnt tidigare i artikeln så finns det inget copy paste recept för just din e-postmarknadsföring, utan det byggs upp utav A/B tester.

När du börjar från grunden så bör dina första A/B test vara ganska avancerade och skilja sig mycket. Därefter så ska du jobba med mindre skillnader för att hitta ditt vinnande recept.

Ta gärna noteringar under tidens gång och försök analysera vad som gick bra och vad som gick dåligt, det kommer påverka hela din kommande tillväxt.

Hur du analyserar resultaten 

Nu när du har A/B testat, byggt upp dina segment, dina flöden och dina nyhetsbrev är det dags att analysera dina resultat. Men ge det tid först, oftast kan man se ganska säkra resultat efter 1-2 månader.

Beroende på din kundlista så bör dina mätvärden se ut ungefär så här:

Abandoned Cart

Open Rate - 39.17%
Click-Through Rate - 7.74%
Conversion Rate - 2.89%
Revenue Per Recipient (RPR) - $2.7

Average Order Value - $94.65

Customer Win-back

Open Rate - 28.10%
Click-Through Rate - 4.02%
Conversion Rate - 0.49%
Revenue Per Recipient (RPR) - $0.37

Average Order Value - $79.12

Welcome Series

Open Rate - 33.22%
Click-Through Rate - 5.10%
Conversion Rate - 1.33%
Revenue Per Recipient (RPR) - $1.18

Average Order Value - $93.01

Browse Abandonment

Open Rate - 50.54%
Click-Through Rate - 8.72%
Conversion Rate - 1.29%
Revenue Per Recipient (RPR) - $1.09

Average Order Value - $84.65

Alla siffror är tagna som ett snitt över alla industrier. Bli inte nedstämd om dina mätvärden inte ser ut som dessa. Nästa del av artikeln går igenom hur du optimerar dina flöden och utskick!

Hur du optimerar dina utskick 

När du börjar med optimering så bör du först titta på dina analytics över hela din e-postmarknadsföring. Alla mätvärden kan vara något lägre beroende på hur många olika flows du har, men det är okej! Det är en bra början för att peka ut vad som går rätt, och vad som går fel.

Eftersom nyhetsbrev skickas löpande och optimeras under tidens gång så bör du först kolla på dina flows.

Optimera dina flows

I Dashboard > Analytics > Flows overview kan du se mätvärden för alla dina flöden. 

Det första du möts av är Average open rate och Average Daily Placed order. Average open rate bör ligga mellan 25 - 30% beroende på din industri, och Average daily placed order bör ligga på 1-2% för e-handel.

Återigen, mätvärden här kan vara olika beroende på vilka flöden du använder dig utav. Vissa flöden har lägre konverteringsgrad och spelar in i den totala summan.

För att få mer specifika mätvärden så går du in på Flows i menyn till vänster. Där kan du gå igenom varje flöde och leta ut eventuella problem som uppstår. 

Välj ett flöde som du vill se närmre på och klicka på “Show Analytics”. Om du har ett flerstegs flöde med olika segmenteringar så kan du se detaljerad data om vilka som går bra, och vilka som inte går bra.

Analysera både de som går bra och de som går dåligt och försök efterlikna de som går bra. Här kan du även A/B testa för att prova nya designer, positioneringar och texter. 

Optimera dina nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en viktig del av din e-postmarknadsföring och bör alltid optimeras, problemet är dock att nyhetsbrev innehåller… ja, nyheter. Därför återvinner man sällan nyhetsbrev. Så hur optimerar man dom?

Du använder dig utav A/B tester.

Gör en bra template för alla nyhetsbrev och byt ut små element i varje A/B test. Knappens positionering, storlek på font, headline, osv. Välj en utav dom och testa, testa, testa!

Varje test ger en bra insikt i vad som fungerar. När en vinnare har utvalts så gör du ytterligare ett A/B test där du byter ut ett nytt element. 

 

Håll utkik i din inkorg!

Snart lanserar vi nästa del av guiden med genomgång i video för prenumeranter

Så sätt gärna den här sidan som ett bokmärke eller prenumerera på vårt nyhetsbrev. Då får du en e-post så fort nästa del blir tillgänglig.

svartgradienttranspar-1-1

Behöver du hjälp med dina utskick?

Boka ett möte med oss idag så går vi igenom allt som behöver göras för att öka din försäljning!